La monja

La monja és el nou spin-off de la saga Expediente Warren. Curiosament, essent la pitjor de totes en termes de qualitat, possiblement recaptarà més diners que la franquícia mare al final de la seva carrera comercial.

Després que les dues pel·lícules d’Annabelle haguessin obtingut molts beneficis, val a dir que totes aquestes pel·lícules compten amb pressupostos molt baixos, calia esperar que Warner continués esprement la franquícia. No està clar si James Wan vol tornar a dirigir cap més pel·lícules de la saga The Conjuring ja que sembla content en el DCU, d’aquí que en els spin-off s’hagi comptat amb directors amb poca experiència, beneïts per Wan. A La monja, la realització ha anat a càrrec de Corin Hardy (The Hallow).

En el cas de La monja estava clar que alguna cosa internament no funcionava i no se’ns explicava. El primer tràiler va trigar molt a sortir. Només un mes abans de l’estrena, va aparèixer un segon tràiler que s’aprofitava d’una polèmica censura de You Tube que clarament l’ha beneficiat. El tràiler, irònicament, va ser retirat de la plataforma perquè feia massa por. Els il·lusos no havien vist la pel·lícula, ja que La monja en realitat es tracta d’una comèdia, tot i que involuntària. Per rematar la mala fama de la pel·lícula, el director Corin Hardy explicava que James Wan en persona el va ajudar en la direcció de la segona unitat, la qual cosa no deixa a Hardy en massa bona posició. El fet que les crítiques fossin embargades fins al dia de l’estrena, feia pensar en els pitjors presagis sobre la qualitat de la pel·lícula. Però Warner ha utilitzat totes les armes de màrqueting per evitar un fracàs anunciat i el que és un desastre creatiu, es pot convertir en la pel·lícula amb més recaptació de la franquícia.

La monja parteix de l’entitat demoníaca Valak que apareixia a Expediente Warren: El caso Enfield. El guió, a càrrec del mateix James Wan i Gary Dauberman (guionista de les dues entregues d’Annabelle i It) ens narra com després del suïcidi d’una monja en una abadia de Romania, un sacerdot amb un passat vinculat als exorcismes, és enviat pel Vaticà a investigar el cas. Arriscant la seva vida i ànima, el sacerdot comptarà amb l’ajuda d’una jove novícia i s’enfrontarà amb una entitat demoníaca amb aspecte de monja, Valak.

Un dels aspectes més interessants són els intèrprets, ja que trobem a Demian Bichir i Taissa Farmiga (que l’hem vist a American Horror Story i és la germana de Vera, qui interpreta a Lorraine Warren a la saga). Però els pobres actors i actrius no poden fer massa res davant el despropòsit en augment que és la pel·lícula. Desvinculada de la saga mare, que aposta més per crear atmosfera primer de tot, La monja no es molesta en això i és un festival continu digital d’efectes especials sense sentit narratiu.

L’argument és cíclic i tota l’estona és el mateix. El capellà es posa en perill contínuament, i és rescatat contínuament per la novícia, que al mateix temps és rescatada contínuament per un atractiu mascle francès. I així 90 minuts.

La direcció de Hardy és absolutament plana i es limita a posar els espats on marca el manual de la pel·lícula de terror mainstream.

Pel que fa a les monges, estan hipersexualitzades, i al final tot plegat s’acabava assemblant-se a una pel·lícula de sèrie Z espanyola dels 70, protagonitzada per Paul Naschy. Ara bé, aquesta hipersexualització de les monges està tractada amb tot el puritanisme possible perquè no ofengui als sectors més conservadors de la societat nord-americana.

L’últim terç és un desgavell de tal magnitud que en la sessió que vaig anar, el públic, el qual ja havia renunciat a passar por, es va posar a riure. Personalment no vaig riure perquè tampoc em feia gràcia com a comèdia, però sí que vaig passar vergonya pels altres. Anava a veure una pel·lícula de por, en la línia d’Expediente Warren i no una comèdia. O bé no ens l’han venut bé, o bé el director ha aconseguit l’efecte contrari al que buscava.

La monja és una pel·lícula totalment innecessària, feta només per recaptar diners fàcils i sense cap tipus d’interès creatiu. La pel·lícula pitjor de la franquícia funcionarà molt bé econòmicament, però això pot afectar a l’interès del públic de cara a futures entregues. Corin Hardy desaprofita el personatge i aquella terrorífica monja de la segona entrega d’Expediente Warren, aquí no apareix. I és que el nivell imaginatiu de la pel·lícula està tan soterrat com el lloc on volen tancar l’esperit. El resultat final desentona completament amb l’uniat que fins ara havia mantingut l’univers The Conjuring.

T'ha agradat? Comparteix-lo!

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Search

Últimes ressenyes

Don’t Move

Pel·lícula de terror de baix pressupost dirigida per Brian Netto i Adam Schindler, una parella de realitzadors descoberta per Sam Raimi, que ja havia dirigit

The Dead Don’t Hurt

Segona pel·lícula com a director de Viggo Mortensen després de Falling, en què també el veiem davant de la càmera. En aquesta ocasió es tracta

The Monkey

Osgood Perkins, recentment arribat d’un dels èxits del cinema de terror de la passada temporada amb Longlegs, sorprèn amb The Monkey, adaptació d’un relat curt

Nosferatu

Quarta pel·lícula de Robert Eggers, un dels millors directors de la nova fornada. Després de debutar el 2015 amb The Witch, va passar-se de frenada

Mickey 17

Següent pel·lícula de Bong Joon-ho després del gran èxit de 2019, Paràsits, amb la qual va guanyar l’Òscar. Mickey 17 adapta el llibre Mickey 7