The Monkey

Osgood Perkins, recentment arribat d’un dels èxits del cinema de terror de la passada temporada amb Longlegs, sorprèn amb The Monkey, adaptació d’un relat curt de Stephen King dels anys vuitanta, recopilat al llibre Històries fantàstiques (Skeleton Crew).

La pel·lícula ens narra la història de dos germans bessons, molt diferents entre ells. De fet, podríem dir que un és un assetjador i l’altre una víctima. Uns rols que arrosseguen tota la vida. La seva infantesa es trenca en un accident que acaba amb la mort de la seva mare soltera. De fet, un dels germans acusa l’altre d’haver fet servir una joguina: un mico que toca un tambor. La joguina havia estat propietat del seu pare. El cas és que, quan algú dona corda al mico, un cop acaba de tocar el tambor, algú, de manera aleatòria, mor de forma cruel, sanguinolenta i absurda. La pel·lícula continua vint-i-cinc anys després, amb els bessons ja grans i amb vides separades, però que acabaran units altra vegada quan un d’ells recuperi la joguina del mico.

The Monkey es mou a dues velocitats i amb tons completament diferents. Per una banda, tenim una part més dramàtica que funciona millor quan els bessons són nens que no pas adults. En aquesta part reconeixes els típics nens molt Stephen King, d’un estil semblant als que presenta a It o Stand by Me. Diuen paraulotes, són cruels, pateixen traumes i la innocència infantil no implica que siguin bones persones. Tampoc hi falta Maine. Quan són adults, es manté el to dramàtic, però no acaba de funcionar, sobretot en el terç final, arribant a avorrir en alguns moments.

Per altra banda, la pel·lícula funciona com un rellotge quan es llança decididament per la comèdia negra, negríssima. Les morts que ens presenta Perkins recorden molt a les de la saga Final Destination. Són molt elaborades i estan presentades de manera còmica i exagerada, així com molt sanguinolenta, malgrat que la major part de la sang que veiem aquí sigui digital. Segurament, l’escena de la piscina sigui la més bèstia de totes. El cas és que com més burra és la pel·lícula, millor funciona. No és una pel·lícula de terror perquè no fa por, ni ho pretén ser, ja que aposta clarament pel gore. Un gore que es manifesta esplèndidament en llocs plens d’objectes que qualsevol podria acabar utilitzant per matar algú.

El problema és que no troba equilibri entre els diferents tons i el contrast és molt gran. La part dramàtica té molts més minuts i la part de comèdia són més aviat instants d’esplendor que, malauradament, no arriben a prendre el control de la cinta.

Pel que fa al repartiment, és protagonitzada per Christian Convery quan els bessons són petits, i Theo James quan són grans. Tatiana Maslany (She-Hulk) interpreta la mare dels bessons, Adam Scott (Severance) és el pare, que treballa de pilot d’avió comercial, i Elijah Wood és el nou marit de l’exdona de Hal. Un tipus insuportable que escriu llibres de criança amb la religió com a element intrínsec i que es permet donar lliçons de paternitat a Hal, que només veu el seu fill un cop l’any. El mateix director també s’ha reservat un paper breu: el de l’oncle dels bessons.

Perkins ja ha fet servir diverses vegades un recurs que li agrada molt: la desubicació temporal. És a dir, explicar una història ambientada en el present, però que sembli que passa fa més de vint anys. Tot i que només el pròleg passa als noranta, sembla que tota la pel·lícula tingui lloc en aquella època.

Per precaució, s’ha canviat els plats per un tambor, cosa que crec que funciona millor, perquè permet jugar amb la darrera posició en què el mico es congela i tria la víctima, per donar un últim cop de tambor i iniciar els fets aleatoris que provocaran la mort d’algú en un efecte en cadena que Perkins omple d’humor negre.

Pel que fa al missatge que vol transmetre Perkins, fruit d’experiències personals amb la mort dels seus pares, és que la gent es mor i que tenim una necessitat humana d’entendre per què. No hi ha cap lògica en la rialla del mico, com tampoc al món real. Tampoc és una pel·lícula per pensar massa. De fet, quan intenta explicar massa és quan menys funciona, i com més ximpleta és, millor rutlla. Això sí, totes les escenes de mort són el millor d’una pel·lícula en què anireu combinant badalls amb riallades.

Podreu trobar més sobre la pel·lícula en la ressenya que li hem dedicat aquí.

T'ha agradat? Comparteix-lo!

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Search

Últimes ressenyes

Nosferatu

Quarta pel·lícula de Robert Eggers, un dels millors directors de la nova fornada. Després de debutar el 2015 amb The Witch, va passar-se de frenada

Mickey 17

Següent pel·lícula de Bong Joon-ho després del gran èxit de 2019, Paràsits, amb la qual va guanyar l’Òscar. Mickey 17 adapta el llibre Mickey 7

Companion

Companion és dirigida per Drew Hancock, productor de Barbarian, que també ha escrit aquesta pel·lícula, una obra que barreja diferents gèneres i ofereix diversos girs

Transformers One

En esgotar-se la fórmula de les pel·lícules d’acció real de Transformers després de cinc entregues dirigides per Michael Bay, un spin-off de Bumblebee que aportava

Venom: The Last Dance

El Sonyverse de Spider-Man ha mort, i no pas perquè aquesta tercera entrega de Venom hagi fracassat, tot i que cadascuna d’aquesta trilogia ha recaptat