Black Bag

Black Bag és la nova pel·lícula de Steven Soderbergh després de Presence. Es tracta d’un thriller d’espionatge molt al seu estil, allunyat de sagues espectaculars com James Bond o Missió: Impossible i més proper a les adaptacions de John le Carré, com El talp.

George Woodhouse és un agent d’intel·ligència que rep l’encàrrec del seu superior de descobrir qui és el talp que ha filtrat un programari secret anomenat Severus. Té cinc sospitosos sobre la taula, entre els quals hi ha la seva pròpia dona, també agent d’intel·ligència. Per esbrinar qui és el culpable, convida els quatre agents a un sopar aparentment informal i els sotmet a un intens joc psicològic.

El repartiment és d’autèntic luxe. Michael Fassbender encapçala el film i l’acompanya Cate Blanchett en el paper de la seva esposa. Entre els sospitosos hi trobem Tom Burke, Marisa Abela, Regé-Jean Page i Naomie Harris. Pierce Brosnan destaca en un paper secundari com a director de l’agència, en una mena d’homenatge a James Bond. El seu personatge es pot llegir com un 007 envellit que, en els darrers anys, dirigeix el Servei Secret Britànic.

La proposta de Soderbergh és molt més de despatxos i funcionaris que no pas d’acció i localitzacions exòtiques. La feina d’espia s’hi mostra com una rutina d’oficina, i la pel·lícula ho subratlla constantment. La parella protagonista es vesteix cada matí per anar a treballar com qualsevol altra i, en acabar la jornada, organitza el temps lliure per anar al cinema, per exemple. La vida quotidiana d’un espia no sembla gaire diferent de la de qualsevol de nosaltres.

El guió és de David Koepp, un fet curiós si tenim en compte que s’ha especialitzat en històries amb un ritme molt més comercial i allunyat d’aquesta aposta. TTot i això Koepp manté una estructura embolicada: la recerca del traïdor treu a la llum secrets amagats que generen efectes col·laterals i enriqueixen la trama.

Severus funciona com un MacGuffin. Mai s’arriba a explicar què és exactament, tot i que els personatges en parlen constantment. L’espectador comparteix aquesta estranyesa, ja que no arriba a saber amb certesa què fa l’agència ni què està en jocmés enllà de descobrir el traïdor.

El segell de Soderbergh és fàcilment recognoscible, tant en la direcció com en la narrativa. Destaquen, per exemple, la seva aposta pel digital, en contraposició a cineastes com Nolan, que defensen el cel·luloide, i la seva voluntat d’experimentar amb el gènere.

Tanmateix, tot i estar ben escrita i dirigida, la pel·lícula resulta freda i distant. El to asèptic de la història acaba afectant l’espectador i la relació entre Fassbender i Blanchett es percep gairebé robòtica. El resultat és un film correcte, amb una durada ideal d’hora i mitja que no s’allarga gens, però que tampoc desperta grans emocions.

T'ha agradat? Comparteix-lo!

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Search

Últimes ressenyes

A Complete Unknown

James Mangold (Indiana Jones i el dial del destí, A la corda fluixa) dirigeix aquest biopic sobre Bob Dylan, que abasta des de principis fins

September 5

Fantàstica cinta periodística que encaixa com un guant amb Munich de Steven Spielberg. De fet, és la mateixa història, però vista des del punt de

Hell of a Summer

Els joveníssims actors Finn Wolfhard i Billy Bryk també tenen inquietuds darrere la càmera. Bryk va participar en un curt dirigit per Wolfhard i, junts

Y2K

L’actor Kyle Mooney (Brigsby Bear) debuta en la direcció amb una pel·lícula apocalíptica i nostàlgica dels anys noranta que, en cap moment, aporta res més

Saturday Night

Jason Reitman ens narra la creació del programa d’humor més exitós de la televisió americana que, avui en dia, encara perdura: el Saturday Night Live