Memoir of a Snail

Pel·lícula d’animació australiana feta en stop-motion, dirigida i escrita per Adam Elliot (Mary and Max). Memoir of a Snail és dirigida al públic adult, i per això recomano que no porteu els nens. No és el seu tipus de pel·lícula, per més ninots de plastilina que hi veieu; els traumatitzareu.

La pel·lícula va a tota pastilla. Arrenca als anys setanta amb Grace, que serà la nostra narradora. És una nena solitària per a qui el seu germà Gilbert és l’única àncora. Comença a col·leccionar figures de cargols, cria cargols de veritat i fins i tot es vesteix com si fos un cargol. A l’escola se’n burlen perquè té un llavi leporí. Quan mor el seu pare, els germans queden orfes i són separats. Això provoca a Grace una gran angoixa. Tot i que segueixen en contacte a través de cartes, Grace és enviada a viure amb una parella que, malgrat tot, està molt absent, mentre que Gilbert és acollit per una família de pagesos fonamentalistes religiosos, on patirà maltractaments. La pel·lícula continua avançant fins que els protagonistes arriben a l’edat adulta i encara viuen experiències terribles.

L’animació és molt peculiar: són figures de plastilina, intencionadament lletges. Però no us deixeu enganyar per l’estètica: la història que ens explica és molt trista. Plena de mals moments i desgràcies. Tot i això, encara que els protagonistes ho passen molt malament, s’aferren a un fil d’esperança i la història també transmet dolçor.

Un dels detalls curiosos de la pel·lícula és que els protagonistes sempre estan llegint llibres, i no qualsevol: El vigilant en el camp de sègol, El diari d’Anna Frank i molts altres. Fixeu-vos en els títols i autors. No sé quina part d’ell mateix ha posat Adam Elliot en aquests personatges, però segur que una mica en Grace, ja que ella aspira a convertir-se en animadora de stop-motion. De fet, hi ha part d’ell en la història, perquè confessa que la seva mare, de gran, acumulava molts objectes, cosa que el va portar a investigar quin trauma li havia provocat aquest impuls d’acumulació.

Els personatges que envolten Grace i Gilbert no poden ser més diferents. Començant pel seu pare, que ve de França, fins al jutge, que ara és un alcohòlic sense sostre després que el descobrissin tocant-se al tribunal. Aquest últim adquirirà importància en el desenllaç.

Perquè entengueu l’estil de la pel·lícula, recorda força a Delicatessen i al cinema de Jeunet i Caro en general. La inclusió de Dominique Pinon, actor fetitxe dels directors, com una de les veus dels personatges, deixa clar d’on s’ha inspirat Elliot per explicar aquesta història, igual de surrealista en el relat com en l’escenari.

Memoir of a Snail ha requerit vuit anys de feina a Adam Elliot. Les veus dels bessons les proporcionen Sarah Snook i Kodi Smit-McPhee.

Malgrat que la vida de Grace és un drama, la de Gilbert no només ho és, sinó que resulta difícil d’afrontar com a espectador. Es posen de manifest temes com l’extremisme religiós i el suïcidi, i l’escena del foc a l’església és la més esgarrifosa de la pel·lícula.

No em vull oblidar de Pinky, aquesta senyora gran i arrugada que ajudarà Grace en els moments més difícils. Mentre Grace es converteix cada vegada més en un cargol de manera metafòrica, Pinky serà l’encarregada de fer-la sortir de la closca.

La creativitat de Memoir of a Snail és desbordant, i el treball artesanal, espectacular. L’aposta per renunciar al digital és ferma, i tot el que veieu aquí està fet a mà amb plastilina, fang i filferro, amb un nivell de detall impressionant. Una història de dolor i pèrdua, explicada amb molta vitalitat.

T'ha agradat? Comparteix-lo!

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Search

Últimes ressenyes

Nickel Boys

Segurament no estaríem parlant avui d’aquesta pel·lícula si no hagués estat una de les nominades a l’Oscar a la millor pel·lícula, ja que ni tan

Rebel Ridge

Jeremy Saulnier, que ens va portar la magnífica Green Room, deixa enrere els neonazis per endinsar-se en la corrupció a tots nivells que es produeix

Final Destination: Bloodlines

Warner ressuscita una de les franquícies de terror heretades de New Line Cinema. Cinc entregues d’aquesta saga es van estrenar entre el 2000 i el

Thunderbolts*

Pel·lícula que posa punt i final a una turbulenta fase 5 plena de baixos i pocs alts, que ha viscut Marvel Studios des del començament

Don’t Move

Pel·lícula de terror de baix pressupost dirigida per Brian Netto i Adam Schindler, una parella de realitzadors descoberta per Sam Raimi, que ja havia dirigit